fbpx

המעבר לעצמאות

לקבלת מענה מהיר

שלחו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

איך לפתוח עסק עצמאי ולהישאר בחיים

החלטתם להיות עצמאיים ולפתוח עסק משלכם? מזל טוב!
פתיחת עסק היא באמת צעד משמעותי ומרגש שמלווה בהרבה תקוות וציפיות.
יחד עם זאת, לצערי, המציאות מראה שרוב העסקים החדשים לא שורדים יותר ממספר שנים.
מהניסיון שלי, אחת הסיבות העיקריות היא שבעל או בעלת העסק לא עשו מספיק שיעורי בית לפני פתיחת העסק.

חשוב להבין: אין מתכון אחד לעסק. אם היה – כולם היו מצליחים.
כל עסק וכל יזם הוא עולם בפני עצמו. ודווקא בגלל זה,
הכרחי שתוודאו שהעסק שאתם הולכים להקים מתאים לכם. מכל הבחינות.

איך תדעו שהעסק החדש מתאים לכם?

הנה 10 השאלות החשובות ביותר שתשובה כנה ומפורטת עליהן, תיתן לכם תמונה מדויקת יותר על מצבכם ותגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם.

המטרה שלי היא לשמור עליכם.
לעזור לכם להוריד את החלום לקרקע בטוחה ויציבה.
לפרק את הפחדים ולדאוג שלא תפלו בין הכיסאות.
וגם אם בסופו של דבר תחליטו בעתיד לסגור את העסק, בזכות ההחלטות שתקבלו עכשיו, תצליחו להמשיך הלאה בלי להיקלע למשבר כלכלי.

בואו נתחיל.

1. האם בן/בת הזוג או המשפחה הקרובה תומכת בהחלטה שלכם?

הייתי רואת חשבון שכירה במשך הרבה שנים.
אחרי שצברתי מספיק ניסיון התחלתי לחלום על לפתוח משרד עצמאי לראיית חשבון.
יום אחד שיתפתי את בן הזוג שלי בהחלטה לעזוב את העבודה ולפתוח משרד עצמאי.
הוא מיד נבהל ואמר לי: מה פתאום, למה לך לעזוב הכנסה קבועה ולקחת את הסיכון הזה?!
ככה שהוא לא היה ממש בעד.. אפשר גם להבין את הצד שלו.
מצד אחד הוא פחד שכל הפרנסה תיפול רק עליו ומצד שני, דאג לי ולא רצה שאכשל.

התמיכה מהצד השני הכרחית כי ממנו תקבלו את התמיכה הכי חשובה שתקבלו: כתף חמה ואוזן קשבת.
ואם אין לכם אותה אז קשה לצד לדרך.
מאוד מאוד חשוב לדעת גם ברגעים הקשים שיש בכל עסק שיש לכם גב תומך ומפרגן בבית.
ואם אין לכם בן/בת זוג אז חשוב לקבל את "ברכת הדרך" מההורים, האחים או אפילו מחברים קרובים.

כשאתם באים לשתף את הצד השני, זה אחרי הרבה זמן שאתם מתבשלים עם הרעיון.
אל תבהלו מההתנגדות או ההסתייגות הראשונה. היא די טבעית ומעידה בעיקר על חשש ועל רצון לגונן עליכם.
מצד שני היא נותנת לכם הזדמנות לברר לעצמכם עד כמה אתם באמת רוצים ונחושים ללכת על רצון העצמאות.
אם התשובה שלכם היא חיובית דאגו להכין תשובות טובות מראש כדי להפיג את החששות ולרתום את הצד השני לחלום שלכם.

במקרה שלי בן זוגי ביקש שלפני שאקבל את ההחלטה אלך לדבר עם רואי חשבון עצמאיים אחרים.
בדיעבד זה התברר לי כאחד הצעדים הכי חשובים שעשיתי.

בשלב הזה חשוב לברר עם עצמך:

  • האם בן/בת הזוג תומכים בך?
  • האם הכנת אותם לשינוי?

כדאי להסביר להם שמדובר בתהליך וחשוב לך לשתף אותם.

2. האם יש לכם את כל המידע לניהול עסק עצמאי?

אחרי הרבה שנים כרואת חשבון שכירה ידעתי שיש לי את כל הניסיון לטפל בעסקים, גם כרואת חשבון עצמאית.
אבל כדי להיות נאמנה לבקשה של בנזוגי נפגשתי עם כמה רואי חשבון עצמאיים ואז.. גיליתי כמה שאני בעצם לא יודעת.
לא לגבי התחום שלי, אלא לגבי ניהול עסק בכלל.

נתחיל מזה שכמה מהם, כמו בנזוגי, ניסו בכלל להוריד אותי מהרעיון של להיות עצמאית.
הם טענו כמה קשה להיות עצמאית בכלל ובישראל בפרט (ואולי זה בכלל קשור לזה שהם גברים ואני אישה?).

ואז התחילו לשאול האם אני יודעת איך לתמחר את העבודה שלי וכמה עולה כל דבר. אז הבנתי שאני באמת לא יודעת.
אבל השאלות האלה הכריחו אותי לחשוב, לברר ולקבל החלטות. וכך בעצם הם עזרו לי לבנות את העסק שלי על יסודות טובים כבר מההתחלה.

למשל, כבר בתור שכירה לקחתי תיקים באופן עצמאי. אבל אז התמחור שלי היה נמוך כי התייחסתי לזה כאל רווח קל מהצד.
עכשיו הלקוחות שלי הולכים להיות מקור הרווח היחידי שלי ולכן התמחור שלי היה חייב להשתנות בצורה משמעותית.

בשלב הזה חשוב לברר עם עצמך:

  • מה אני צריך לדעת כדי שהעסק יעבוד בצורה טובה מחר בבוקר?
  • האם יש לי את כל התשובות?
  • מי יכול לעזור לי לקבל את התשובות?

3. האם אתם יודעים מאיפה יגיעו הלקוחות?

כל עסק צריך לקוחות. ולהשיג לקוחות חדשים, בעיקר לנותני שירותים היא משימה לא פשוטה, ולרוב בעלי העסקים גם לא מהנה.
למה? כי בעלי עסק, בוודאי בעל עסק קטן, הקים את העסק כי היה לו חלום לעשות את זה בדרך שלו. לעזור לאנשים אחרים עם המומחיות שלו.
לדעתי כמעט כל בעלי העסקים הקטנים אפילו מונעים ע"י תחושת שליחות ורצון עז לעזור לאחרים.

בעל עסק קטן שנותן שירות רוצה לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב. ובדרך כלל זה לא שיווק או מכירות.
אחרת, הוא אולי היה הופך בעצמו לאיש שיווק עצמאי. אבל אם אנחנו רוצים שהעסק יצליח אז הוא חייב לקוחות.
ובטח בהתחלה כשאין לנו לקוחות, אנחנו צריכים למכור בעצמנו כדי להביא אותם.
והנה החדשות הטובות, גם אם אתם לא אוהבים "למכור". לקוחות נמצאים בכל מקום.

ברגע שהבנתי שאני חייבת לקוחות, התחלתי לראות בכל אדם לקוח.. כמו שלנשים בהיריון נראה פתאום שכולן בהיריון..
אז התחלתי לפתוח עיניים ואוזנים ולפתח חוש לאיתור עצמאיים. ככה בכל מקום – בגינה, בגן, בתור בסופר, בין החברים, בקבוצת ריצה – לכולם סיפרתי שאני רואת חשבון עצמאית.

אפשר בכל קבוצת אנשים להגיד: זה מה שאני עושה ואני צריך לקוחות. בלי להתבייש. אנשים ברובם אוהבים לעזור, וזו דרך נהדרת להגדיל את החשיפה ולקבל לקוחות. וככה לאט לאט הטלפון שלי עבר מפה לאוזן והתחילו להתקשר ולשאול אותי שאלות.
 וגם אם לא היו צריכים בעצמם, שלחו אלי בעלי עסקים אחרים. היו גם מקרים שאנשים שפגשתי עוד לא היו בשלים באותה נקודה, אבל זכרו אותי וחזרו אלי גם שנה אחרי אותה פגישה כשזה היה רלוונטי.

הרעיון הוא לא להתבייש ולהתחיל להניע את הגלגל שיביא עוד ועוד לקוחות. סיפרתי קודם על הקולגות שהייתי נוהגת להתייעץ איתם, אז לא התביישתי לבקש גם מהם שיעבירו אלי לקוחות שהיו קטנים מדי בשבילם.

חשוב מאוד להתמקד כבר מהתחלה במחשבות חיוביות. לבוא מעמדה יזמית ולא קורבנית.
הביטחון העצמי מאוד חשוב. זה מקרין החוצה ומושך לקוחות שרוצים לעבוד איתכם.
תהיו מוכנים עם 2-3 משפטים שתגידו ללקוחות פוטנציאליים שתפגשו, שיהיה להם מאוד ברור מה אתם עושים ואיך זה יכול לעזור להם.

ועוד לא דיברתי בכלל על שיווק דיגיטלי, רק על שיווק בשיטה "הישנה" של מפה לאוזן.
הרעיון הוא במקום לפעול בערוץ אחד שאתם מקווים שיביא לכם 20 לקוחות חדשים, תפעלו ב-20 ערוצים שכל אחד יביא לכם לקוח אחד.

בשלב הזה חשוב לברר עם עצמך:

  • מי הם הלקוחות שאני רוצה?
  • איפה הם נמצאים?
  • באילו ערוצים אני יכול להגיע אליהם?

4. האם השארתם מספיק זמן למשפחה?

הרבה אנשי עסקים, בעיקר בתחילת הדרך, עובדים הרבה מאוד שעות. אין ספק שזה טוב להיות חרוץ ואי אפשר להצליח בלי להשקיע בעסק.
אבל באותה נשימה חשוב לזכור שיש לכם גם זוגיות וילדים ואסור שהעסק יבוא על חשבון המשפחה.

אני מאמינה במשפט ש"אנחנו עובדים בשביל לחיות ולא חיים בשביל לעבוד". המשפחה זה הדבר החשוב ואסור לשכוח את זה.
כבר הזכרתי כמה חשובה התמיכה שמקבלים בבית, בייחוד בתקופות שלא הכל הולך כמו שתכננתם.

תכינו את המשפחה והסביבה הקרובה שבתקופה הקרובה בגלל שאתם פותחים עסק תהיו יותר עסוקים ופחות זמינים.
אבל אל תשכחו להכניס ליומן יום בשבוע שאתם מבלים עם בן/בת הזוג ואם יש ילדים אז כמובן להקדיש להם את הזמן היומי שלהם.

גם אם אין לכם כרגע זוגיות או ילדים חשוב שתגדירו את סדר העדיפויות שלכם, כדי שלא תשאבו לגמרי לעבודה ותזכרו שיש גם חיים אחרי העבודה:
המשפחה, הבריאות, יחסים עם ההורים, תחביבים וכו'.

אם אתם רוצים להקים עסק לשנים קדימה, אתם צריכים כבר עכשיו למצוא את האיזון הנכון ואת הזמן לכל הדברים שחשובים לכם.
אחרת, תישחקו מהר, תתעייפו ולא תיהנו מהעסק. וגם תשלמו מחיר אישי ומשפחתי. ואף עסק בעולם לא שווה את זה.

להיות עצמאי זה דבר נהדר. הוא נותן לכם את החופש להיות עצמאיים בבחירות ובניהול הזמן שלכם. אל תחמיצו את הצד הזה של המשוואה.
תכננו מראש את היום והשבוע ותמצאו זמן לכל דבר.

בשלב הזה חשוב לברר עם עצמך:

  • מה חשוב לי בחיים?
  • כמה שעות ביום אצטרך להיות בעסק?
  • האם אדע לאזן בין הדברים?

5. האם אתם דואגים לעצמכם?

בסופו של דבר, אתם האדם הכי חשוב בעסק שלכם. אתם צריכים לדאוג לטפח ולפתח את עצמכם.
אל תוותרו על התחביבים שלכם ואל תזניחו את הבריאות. תמצאו זמן להשקיע במה שעושה לכם טוב, ולא רק בעבודה.
זה ימלא לכם את המצברים וישתלם לכם.

בשלב הזה יש לכם הרבה אנרגיה והתלהבות. אבל זה יעזור לכם להתמודד עם האכזבות והנפילות שעוד תגענה.
תחשבו איפה אתם יכולים למלא את עצמכם, לנקות את הראש, לקבל השראה וליהנות.

בתחילת הדרך, גם כשהייתי שכירה ואחר-כך כעצמאית, כל סכום שהרווחתי שמתי לטובת ההתפתחות האישית והמקצועית שלי.
הצטרפתי לחוג כדורשת ותנועה, עשיתי מדיטציות, לקחתי קורסים להתפתחות אישית.
נכון שיש לכם הרבה הוצאות אבל זו השקעה לטווח ארוך. אל תפחדו להוציא כסף על עצמכם כי כל הוצאה תחזור אליכם פי 2.
זה ייתן לכם הרבה השראה ומוטיבציה ויזכיר לכם למה יצאתם לדרך הזו.

כסף זה אנרגיה. כדי להכניס כסף אתם צריך גם להוציא על מה שעושה לכם טוב. תתחילו כבר להתנהל כאילו יש לכם עסק מצליח.
אל תגידו שתתחילו לדאוג לעצמכם כשהעסק יצליח..

כשמפסידים כסף הקושי הוא בעיקר בתחושת הכישלון. אבל זו לא טרגדיה. אתם הולכים להגשים חלום, והסיפוק שתחוו יהיה שווה את זה.
וגם לא תצטרכו להתמודד עוד מספר שנים עם הידיעה שרציתם ולא עשיתם. זה לא פחות קשה.

בשלב הזה חשוב לברר עם עצמך:

  • מה עושה לי טוב?
  • מה יקדם אותי מבחינה אישית?
  • איך ומתי אני הולך לעשות את זה?

6. האם יש לכם אורך נשימה כלכלי?

רוב העסקים החדשים לא מתחילים להרוויח מהיום הראשון. זה לא צריך להבהיל או לייאש.
אבל בהחלט חשוב לדעת בעיניים פקוחות לקראת מה אתם הולכים ולהיות מוכנים לחודשים בלי הכנסות.

כשפתחתי את העסק שלי חיפשתי עבודה כרואת חשבון שכירה בחצי משרה. המחשבה שלי הייתה שתהיה לי הכנסה בסיסית ובשאר הזמן אפתח את העסק.
הלכתי לקולגות אבל הם תמיד רצו אותי במשרה מלאה ולא הסכימו לחצי משרה.

בהתחלה זה מאוד הלחיץ אותי אבל היום אני יודעת שזה מה שנתן לי את הדחיפה הגדולה.
הייתי צריכה להשיג לקוחות כבר מהיום הראשון כי לא היה לי שום עוגן כלכלי.

בהקשר הזה כל אחד יעשה את מה שמתאים לו. אם יש לכם אפשרות להכנסה קטנה עד ש"תתבססו" זה יכול להכניס הרבה שקט נפשי.
יחד עם זאת חשוב לשים לב שזה לא פוגע בפיתוח של העסק.
לפעמים טוב, כמו במקרה שלי, לקפוץ ישר למים כי אז אין ברירה ומתחילים לחתור בכל הכח.

בשלב הזה חשוב לברר עם עצמך:

  • מתי העסק יתחיל להרוויח?
  • כמה כסף אני יכול להפסיד כל חודש?
  • האם יש לי אורך נשימה עד שאתחיל להרוויח?

7. האם יש לכם תוכנית פעולה מפורטת?

אז חלום – יש. תשוקה והתלהבות – בטוח. ומה לגבי תוכנית פעולה?
ברור שיש לכם מטרה ותוכנית ורעיונות בלי סוף. הכוונה שלי היא שאת החזון הגדול צריך בסוף לפרוט לרמה של מה עושים החודש, השבוע, היום והשעה הבאה.
אחרת, נורא קל לאבד זמן יקר וללכת לאיבוד.
וזמן זה אולי הדבר הכי חשוב לעסק חדש שהכל בו בבניה והוא חי על חסכונות או הלוואות ובמרוץ להשיג לקוחות.

תוכנית פעולה מפורטת מורידה הרבה לחץ, מכניסה סדר ובעיקר מפקסת. זה חשוב במיוחד בזמנים שנראה שהעסק לא הולך כמו שרצינו ומתחילים להקשיב לרעשי רקע. בזמנים כאלו הכי טוב לדבוק בתוכנית, להתעלם מהרעשים ולהתרכז בעשייה.
אם יש לכם תוכנית פעולה מפורטת, מעשית וריאלית – ההצלחה שלכם היא רק עניין של זמן. וככל שתהיו מתכננים ומאורגנים יותר היא תגיע מהר יותר.

בשלב הזה חשוב לברר עם עצמך:

  • האם ברור לי מה אני הולך לעשות בשעה הקרובה?
  • האם זה מקדם את אחת המטרות שהצבתי לעצמי?
  • האם מתאים לי להיות מאורגן ברמה כזאת?

8. האם אתם מקשיב לעצמכם?

אני יודעת שהשאלה הזאת קצת טריקית כי אם לא הייתם מקשיבים לעצמכם, לא הייתם חולמים להיות עצמאים, ולא הייתם מגיעים לקרוא את המדריך הזה.
אז ברור שאתם מקשיבים ללב שלכם וזה מצוין. השאלה שלי מתייחסת לזה שהרבה אנשים שרוצים לפתוח עסק חדש, בטוחים שאם הם יתייעצו עם כל העולם,
ילכו לסדנאות ויקראו ספרים הם יהיו יותר מוכנים.

האירוניה היא שלא פעם דווקא אותם אנשים בסוף לא מגשימים את החלום שלהם כי הם אף פעם לא מרגישים מוכנים מספיק..

אני בהחלט מאמינה שצריכים להתייעץ עם בעלי מקצוע. אבל אסור למסור להם את ההגה. ברכב של העסק שלכם רק אתם נוהגים.
אנשי המקצוע יראו לכם את הדרך בתחום המומחיות שלהם, וזה מצוין.
אבל בסוף זו צריכה להיות החלטה שלכם כי רק אתם יודעים בדיוק לאן אתם רוצים להגיע, ואיך העסק שלכם יהיה.
אף יועץ לא יוכל לעזור לכם יותר ממה שהוא יכול. התשובות כבר נמצאות אצלכם, גם אם כרגע עוד לא הגעתם אליהן.
בכל פעם כשתגיעו לצומת, קחו לכם את הזמן לעצור, להסתכל פנימה ולשאול את עצמכם את השאלות הנכונות.

בדרך חדשה יש הרבה חוסר וודאות. וחוסר וודאות מפחיד את רובנו. ואז יש רצון לפנות למומחים כדי שיעזרו לנו.
אז אם זה שאלות של מיסוי, ראיית חשבון, מה החוק אומר ואיך לתמחר – זה בסדר.
אבל בכל מה שקשור למהות, ל"מה" ולא ל"איך", אתם רק צריכים להקשיב לעצמכם.

ברגע שלכם יהיה ברור ה"למה" שבגללו אתם רוצים לפתוח את העסק, כל השאר יהיה ברור וכל הערפל יתפזר.  

בשלב הזה חשוב לברר עם עצמך:

  • למה אתה רוצה להביא לעולם את המוצר או השירות שלך?
  • מה הבעיה האמיתית שהמוצר או השירות שלך יפתרו לאנשים?
  • מה יש במוצר/שירות שלך שיגרום לאנשים לקנות ממך?

9. האם הגדרתם יעדי הצלחה?

כשאנחנו נוסעים לכתובת מסוימת, אם אנחנו משתמשים באפליקציית ניווט, אנחנו יודעים בדוק כמה אנחנו רחוקים מהיעד ומתי נגיע אליו.
גם בעסק חשוב לקבוע מראש מה יחשב כהצלחה בחודש הראשון, בחצי שנה ובשנה הראשונה?
זה ייתן לכם אינדיקציה שאתם בכיוון הנכון או נורת אזהרה שאולי צריך לחשב מסלול מחדש ולראות מה צריך לעשות כדי להשיג את היעד הבא.

חשוב בנקודה הזו להציב יעדים ריאלים.

לכוון גבוה אבל לא שאפתני מדי, כדי שלא נתייאש אם לא נשיג אותם.
המטרה של המספרים היא לעזור לנו לקבל תמונת מצב אובייקטיבית, ולעזור לנו להבין עד כמה אנחנו באמת מחוברים למה שקורה.
אבל בלי מספרים, בלי יעדים מדידים של הצלחה, מאוד קל ללכת לאיבוד ולספר לעצמנו סיפורים יפים.

בשלב הזה חשוב לברר עם עצמך:

  • מה אני רוצה להשיג בכל תקופה?
  • איזה יעד מדיד אני רוצה להשיג?
  • איזה יעד ייחשב כהצלחה עבורי?

10. האם העסק הזה הוא בשבילך?

בבחינה של כל עסק יש המון שאלות לשאול, ושיחה עם כל בעל מקצוע תיתן לך עוד כיווני מחשבה.
המטרה של השאלות הקודמות היתה לתת לך כיווני חשיבה מהניסיון שלי שאולי עד עכשיו לא התעוררו אצלך. ומהניסיון שלי יש להם חשיבות גדולה.

עכשיו זה הזמן שלך לקחת הפסקה קטנה ואחרי שענית לעצמך על כל השאלות, להסתכל פנימה ביושר ובאומץ ולשאול את עצמך:
האם אני עדיין רוצה לפתוח את העסק הזה?
האם יש לי את התמיכה, אורך הרוח והיכולת הכלכלית?
האם זה מה שחלמתי לעשות?
האם יש לי משהו חדש לתת לאנשים שהוא רק שלי ומייחד אותי?
האם יש לי תוכנית מפורטת להשיג את היעדים שלי?

אם ענית בחיוב על כל השאלות נשאר לי רק לברך אותך על ההחלטה האמיצה שעשית ולאחל לך בהצלחה בתקופה המרגשת שעומדת לפניך.

אני בטוחה שזה יקרה!

קצת עלי

נטליה יותם - משרד רו"ח

נטליה יותם בעלים ומנהלת המשרד

שמי נטשה יותם, אני רואת חשבון מזה כ-20 שנה ובעלת משרד לשירותים חשבונאיים.
ב-10 השנים האחרונות טיפלתי ב-40 חברות ו-70 עוסקים פטורים. המחזור של לקוחותיי ב-5 השנים האחרונות הוא מעל ל-100 מיליון ₪.
יש לי תואר שני בניהול וכלכלה.
אני מלמדת הנהלת חשבונות במכללת תל אביב,
ותומכת בהתנדבות בבעלות עסקים במסגרת המחלקה למשפחות חד הוריות של עיריית רמת גן.

איך אני יכולה לעזור לך?

אם יש לך שאלות על ניהול העסק מבחינה פיננסית או שיש לך צורך בליווי מקצועי בכל מה שקשור להתנהלות הנכונה מול מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי – אשמח לעזור.
הליווי שלי יכול להיות בכל רמה שנחליט. מהכוונה ויעוץ נקודתי ועד ניהול שוטף של דוחות מע"מ והגשת דוח שנתי ומאזנים.

בכל שאלה או התלבטות אני מזמינה אותך לפנות אלי ונבחר יחד את הכיוון שמתאים לך.

בהצלחה מכל הלב :)

לייעוץ מיידי השאירו פרטים